עסקת מקרקעין - רק בליווי עו"ד

חברי, עו"ד נכבד, שאל אותי אם נתקלתי במקרה כשלו.

לקוחו, מר אגסי, ראה מודעה המציעה דירת 3 חדרים, בשכונה טובה ב- 550,000 ש"ח. מיד קפץ מר אגסי על המציעה, התחבר ל"בעלים", מר אלופי, חתם על זכרון דברים לרכישת הדירה ושילם לו מקדמה של 50,000 ש"ח, תוך שהוא מתחייב לשלם את היתרה עם חתימה על הסכם מכר מסודר.

זכרון הדברים הגיע לחברי וזה החל לבחון ביסודיות על המידע הדרוש. הואיל ומדובר בקרקע מדינה, ביקש חברי אישור זכויות ברשות מקרקעי ישראל כדי לבחון מי בעל הדירה, אם יש חובות ו/או משכנתא על הנכס או דרישות נוספות של הרשות.

להפתעתו גילה חברי כי הרישום ברשות הוא ע"ש משפחת דרורי, תושבי אשקלון, שרכשו את הדירה לפני שנים והשכירו אותה למר אלופי. 

זה האחרון פנה לעירייה ולא הסתפק ברישום כמחזיק בדירה ומשלם הארנונה, הוא הודיע לעיריה כי רכש את הדירה. פקיד העיריה החרוץ לא בדק את הטענה ומיד רשם את הדירה ע"ש מר אלופי.

"מה אתה אומר?" - שאל אותי חברי, "תראה איזו עורמה, הפניתי את מר אגסי למשטרה להגשת תלונה על המרמה". "לך תרדוף אחרי הגנב, שיחזיר לך את הכסף", אמרתי לחברי.

המשטרה אכן מצאה שהיה כאן מעשה נוכלות ומרמה גמור, ניסיון לגנוב מהבעלים משפ' דרורי את הדירה וכן למכור למר אגסי נכס שאין למוכר כל בעלות עליו.

יש להיזהר מנוכלים! אמירה זה נכונה לכל מקום ובכל עת. אך יש לזכור וללמוד מכך: לא חותמים על זכרון דברים, אלא לאחר התייעצות עם עו"ד, לא עושים עסקאות במקרקעין, ללא ליווי של עו"ד העוסק ומומחה בתחום המקרקעין. תפקידו של עורך הדין הוא בין היתר לבחון באופן יסודי את מפרט העסקה, מי הבעלים, האם יש מגבלות, האם וכיצד ניתן לבצע את העסקה.

ראו הוזהרתם!