צוואות - למה זה טוב ולמה עכשיו?

שרק נהיה בריאים ונחיה באושר ובעושר.

ובכל זאת, כדאי להתכונן - מי שנולד, בסוף ימות וכדאי להגיע לרגע מוכנים מבחינה משפטית.

צוואה היא מסמך רשמי המסדיר את ירושתו החומרית של אדם, לאחר פטירתו. הצוואה נותנת למצווה את הכח והשליטה ומאפשר לו למעשה להחליט למי יחולק רכושו לאחר פטירתו. 

האפשרויות בעת כתיבת צוואה הן רבות, ניתן להוריש לבני זוג, לילדים, למוסדות צדקה ואפילו לבעלי חיים (כפי שעשה קארל לגרפלד). 

כתיבת צוואה דורשת שיקול דעת משמעותי, ובחינת כל הנסיבות והגורמים, לרבות הרכוש, בני המשפחה והמשמעויות לגביהם. לעיתים קרובות פונים אלינו לקוחות ומבקשים להסדיר את צוואתם כדי למנוע ריבים וסכסוכים משפחתיים לאחר פטירתם. בעיקר חשובה הסדרת צוואה במקרים של נישואים שניים, כאשר יש ילדים מנישואים קודמים או משתי מערכות היחסים. בנוסף, אדם שאין לו יורשים טבעיים, במידה ולא ישאיר צוואה, לאחר פטירתו יועבר רכושו למדינה. 

לבני זוג קיימת האפשרות לכתוב צוואה הדדית. במקרה כזה כל אחד מבני הזוג חותם על צוואה משלו, בו הוא מתחייב כלפי בן זוגו לא לשנות את הצוואה לאחר פטירת האחר. מניסיוננו, צוואה מסוג זה מצמצמת באופן משמעותי את הסכסוכים המשפחתיים לאחר פטירת ההורים. 

צוואה צריכה להיחתם בפני עדים, שאינם בעלי עניין בירושה. על העדים לאשר כי המצווה חותם על הצוואה מרצונו החופשי וללא מגבלה מנטלית או פיזית. לכן, חשוב להסדיר את חתימת הצוואה כשאנחנו צעירים ובריאים, כדי להימנע ממצב בו לא נוכל, בגלל מגבלה פיזי או מנטלית, להסדיר את העניין. 


* אין באמור כדי להוות ייעוץ משפטי פרטני.